Social Items

Pokok Gaharu Di Hutan Hujan Tropika

Pokok Gaharu atau dikenali dalam Bahasa Ingris sebagai Agarwood adalah pokok dalam family Thymelaeceae. Hutan hujan tropika merupakan jenis sistem eko yang wujud secara kasarnya dalam garis lintang 28 darjah utara atau selatan garis khatulistiwa.


Hutan Hujan Tropis Pengertian Ciri Sebaran Manfaat Kondisi Saat Ini

Ia memerlukan suhu 18-30 C dan hujan antara 200-300 sentimeter setahun.

Pokok gaharu di hutan hujan tropika. Diameter batangnya pula boleh mencapai sekitar 60 cm. Hujan di hutan tropika melebihi 1800 hingga 2500 mm setahun 70 hingga 100 inci. Hutan hujan tropika tumbuh dengan subur di kawasan yang mempunyai ketinggian kurang daripada 1000meter.

CIRI CIRI HUTAN HUJAN TROPIKA 3. Sistem eko ini mengalami suhu purata tinggi dan sejumlah besar hujan. Bercampur aduk - terdapat pelbagai spesies pokok yang tumbuh dalam satu kawasan 7.

Diameter batangnya pula boleh mencapai sekitar 60 cm. 11262017 Hutan hujan tropika mempunyai bentuk muka di kawasan kaki bukit dan cerun-cerun gunung dibahagian pendalaman Malaysia yang mempunyai ketinggian kurang daripada 1000M. Pengertian Hutan Hujan Tropis.

Hutan dapat dibahagikan kepada 4 jenis iaitu hutan hujan tropika hutan paya hutan pantai dan hutan gunung. Penyeimbang ekosistem jadi perannya tidak hanya membantu menyeimbangkan ekosistem wilayah tertentu saja. Contoh pokok di hutan hujan tropika.

Seperti hutan tropika basah hutan tropika musim dan savana. Hutan hujan boleh didapati di Asia Australia Afrika Amerika Selatan Amerika Tengah Mexico dan kebanyakan kepulauan Pasifik Caribbean dan Lautan Hindi. Di hutan hujan tropika suhu purata tetap dikekalkan berkat kedudukan menegak matahari pada waktu tengah hari supaya tumbuhan tidak menerima musim sejuk yang menghalang pertumbuhan mereka.

Iklim Khatulistiwa yang panas dan lembap sepanjang tahun dengan minimum 27 C dan hujan tahunan sekita 2600MM. BTipe Zonal yang dipengaruhi terutama oleh habitat atau disebut klimaks habitat seperti hutan mangrove hutan pantai dan hutan gambutMarsono 2004 Menurut Muttaqien menjelaskan sebagian besar hutan alam di Indonesia termasuk dalam hutan tropika basah. Ekosistem tropika merangkumi hutan hujan hutan daun luruh kering hutan berduri gurun dan lain-lain jenis habitat.

Pokok tegak lurus malar hijau dan berakar banir. Keberadaan hutan hujan tropis ternyata membawa berbagai manfaat bagi kehidupan hewan tumbuhan dan manusia. Pokok gaharu atau dikenali juga di Malaysia dengan nama lain seperti depu karas atau engkaras merupakan pokok besar yang boleh mencapai ketinggian sehingga 40 meter tingginya.

Pokok tumbuh di kawasan tanah pamah bukit bukau dan lereng gunung. Pokok gaharu di hutan semulajadi mula mengeluarkan resin gaharu pada usia 20 hingga 45 tahun bergantung pada ketahanan pokok dan tindakbalas kecederaan pokok. Jenis hutan ini merupakan hutan yang berada di daerah tropis yang memiliki curah hujan yang tinggi sepanjang tahun.

Intensitas hujannya berkisar di angka lebih dari 1200 mm per tahun bahkan lebih. GERIK - Berkeluasan 117500 hektar dengan usia lebih 130 juta hutan hujan tropika ini lebih tua daripada hutan Amazon menjadikannya hutan tertua di dunia menyimpan pelbagai rahsia dan misteri. Gaharu merupakan sejenis tumbuhan yang tumbuh di kawasan hutan hujan tropika terutamanya di tanah.

Pokok yang mempunyai banir. Diameter batangnya pula boleh mencapai sekitar 60 cm. Lapisan renjung atau lapisan emergen Emergent Layer Pada lapisan ini tumbuhan adalah terdiri daripada pokok-pokok yang sangat tinggi dengan ketinggian antara 40 hingga 60 meter atau lebih dari lantai hutan.

Hutan ini terletak di Afrika Tengah Amerika Selatan Amerika Tengah dan Asia Kepulauan Pasifik. Pokok yang telah matang akan membesar sehingga 40 meter tinggi dan berdiameter 40cm. Hutan ini meliputi kira kira 70 daripada jumlah kawasan hutan di malaysia.

Selain itu buah-buahan seperti limau pisang betik manggo dan nanas secara asalnya adalah berasal dari hutan hujan tropika. Manfaat Hutan Hujan Tropis. Gaharu merupakan sejenis tumbuhan yang tumbuh di kawasan hutan hujan tropika terutamanya di tanah rendah sehingga ke kawasan yang ketinggiannya sehingga 270 meter daripada paras lautTaburan pertumbuhan depu secara geografinya meliputi kawasan Asia tenggara India dan ChinaGaharu boleh hidup di.

Hutan hujan tropika di Semenanjung Malaysia adalah habitat asal beberapa pokok buah-buahan tempatan seperti manggis Garcinia mangostana dan rambutan Hephelium lappaceum. Menjadi habitat bagi hampir dua pertiga daripada jumlah spesies tumbuh-tumbuhan di bumi 6. Tumbuh tumbuhan yang sentiasa menghijau sepanjang tahun kerana tiada musim luruh yang nyata.

Adapun manfaatnya dirangkum sebagai berikut ini. Di kawasan tropika selalunya terasa biodiversiti dan kehadiran endemisme spesies khususnya di hutan hujan dan hutan daun luruh kering. Cara menyeimbangkan ekosistem dilakukan secara alamiah dengan.

Hutan hujan tropis adalah salah satu jenis hutan dari sekian banyak jenis hutan yang ada di bumi. Struktur lapisan tumbuhan hutan dalam hutan hutan hujan tropika mengandungi 4 lapisan seperti berikut-. Pokok tumbuh rapat-rapat dan mempunyai ketinggian yang berbeza.

Tumbuhan rapat-rapat dan tebal 5. Hutan hujan tropika terletak di garisan lintang khatulistiwa yang suhunya panas dan lembab sepanjang tahun. Malar Hijau - pokok- pokok tidak menggugurkan semua daun pada masa yang sama.

Berkeluasan 117500 hektar dengan usia lebih 130 juta hutan hujan tropika ini lebih tua daripada hutan Amazon menjadikannya hutan tertua di dunia. Gaharu merupakan sejenis tumbuhan yang tumbuh di kawasan hutan hujan tropika terutamanya di tanah rendah sehingga ke kawasan yang. Hidup di tanih lateri dan tanih aluvium yang mempunyai saliran yang baik.


Gagasan Untuk Jenis Tumbuhan Hutan Hujan Tropis Bunga Hias


Pengertian Hutan Hujan Tropis Hutan Hujan Tropis Atau Yang Juga Dikenal Sebagai Hutan Basah Biasanya Terdapat Di Daerah Tropika Gambar Hutan Hutan Gambar Alam


Show comments
Hide comments

Aucun commentaire